حالت دوربین

حالت-دوربین

مود اتوماتیک Automatic Mode

من گمان میکنم که تمامی کاربران کاملا با این مود آشنا باشند و نیازی به معرفی نباشد و اغلب مصرف کنندگان این مود را مورد استفاده خود قرار میدهند. مود Auto ترتیب دادن بهترین تنظیمات از قبیل سرعت شاتر ، دياف ، ایزو، وایت بالانس ، فوکوس و فلاش را به دوربین فرمان خواهد داد. حتی در بعضی دوربین های دیجیتال مود Auto نور فلاش را خنثی میکند و یا نور مبدل شده به قرمزی چشم را کاهش میدهد. دقت کنید که این مود بر خلاف تصور که تصاویر زیبایی ثبت میکند هیچ گاه شمارا یک عکاسی حرفه ای نخواهد کرد. چرا که تمامی تنظیمات و تصمیم گیری ها به عهده دوربین خواهد بود و شما فقط در نقش فشار دادن یک دکمه ظاهر میگردید. لذا توصیه اکید میکنم از این مود به هیچ عنوان استفاده، نفرمایید.

مود پرتره Portrait Mode

وقتی دوربینتان را به مود پرتره سوییچ میکنید دوربینتان به صورت خودکار یک دیاف بزرگ را ( در اعداد کوچک ) انتخاب میکند. عکاسی پرتره شاخه ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری میشود و انواع مختلفی دارد، اما در همه آنها تمرکز عکس بر روی چهره اشخاص است. پرتره تنها یک عکس ساده نیست، بلکه نمایانگر افکار، اخلاق و خصوصیات فردی سوژه است. معمولا فاصله های کانونی لنزهای مورد استفاده برای عکاسی پرتره بخاطر بار روانی لنزهای واید و نرمال، از دو برابر نرمال به بالا و بخاطر کاهش شدید عمق میدان وضوح در لنزهای تله بلند، کمتر از چهار برابر لنز نرمال است. بهتر است عکس های پرتره را با عمق میدان کم (یعنی با دیافراگم باز) تهیه کرد تا پس زمینه محو شده و سوژه با تاکید بیش تری دیده شود. اگر در نور مستقیم خورشید میخواهید عکاسی کنید بهتر است تا فلاش را فعال کنید تا کمی نور به چهره سوژه تان منتقل کنید.قطعا از نتیجه ی نهایی تان لذت خواهید برد.

مود ماکرو Macro Mode

مود ماکرو امکان نزدیکی و کلوزآپ بیشتر به سوژه را فراهم میکند و حالتی ایده آل برای عکسبرداری از گل ها، حشرات و سوژه های ریز دیگر است. دوربین های دیجیتال ممکن است حالت های ماکرو متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال احتمال دارد فاصله ی فوکوس مختلفی داشته باشند که معمولا در دوربین های point and shoot بین ۲ تا ۱۰ سانتی متر است. بطور کلاسیک، سوژه موجود در یک تصویر ماکرو بزرگتر از اندازه آن در طبیعت است. به هر شکل امروزه تصویر برداری ماکرو، تهیه تصویر از سوژه در ابعاد بزرگتر و واضح تر از آن چیزی است که در حیات دیده میشود.

مود منظره Landscape Mode

مود منظره حالتی کاملا متفاوت با مود مود پرتره است .عکاسی از منظره به عکاسی از جهان پیرامون می پردازد، حضور انسان یا عناصر انسانی، در این سبک محدودیتی ندارد. توانایی در دیدن زیباترین ترکیب بندی در منظره و تصور آن که در چاپ نهایی چگونه به نظر می رسد و همچنین انتقال الهام عکاس به بیننده از مهمترین ماهیتهای عکاسی منظره است. برای عکاسی از چشم اندازها، عکاسن معمولا از لنز واید سه پایه و بسته ترین دیافراگم (۱۱ تا ۲۲) برای بدست آوردن بیشتری عمق میدان استفاده میکنند.

مود اسپرت Sports Mode

همانطور که از اسم این مود پیداست کاربرد آن برای عکاسی از سوژه های متحرک است و در بعضی دوربین ها با عنوان action mode کاربرد دارد. مود اکشن حالتی فوق العاده برای عکاسی از سوژه های متحرکی مثل یک حرکت ورزشی ، حیوانات خانگی ، ماشین ها و حیات وحش است.در کل عکاسی ورزشی شاخه ای از عکاسی است که در آن از صحنه های ورزشی و ورزشکاران عکسبرداری می شود. در این نوع عکاسی، تجهیزات و ابزارها نقش مهمی دارند زیرا سوژه متحرک است و عکاس هم از صحنه دور است بنابراین داشتن لنزهای قدرتمندی همچون تله و زوم لازم است همچنین دوربین هم باید قابلیت استفاده پیاپی شاتر را داشته باشد.

مود شب Night Mode

مود شب مودی کاملا سرگرم کننده است و با استفاده از آن میتوانید شات هایی زیبا و رنگارنگ داشته باشید. مود شب برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف و محیط های تاریک کاربرد دارد و دوربینتان در سرعت شاتر بالا تنظیم می شود که در ثبت جزییات تاثیر به سزایی خواهد داشت. در عکاسی شب، معمولا از دیافراگم های بسته و زمان های نور دهی ولانی استفاده می کنند. البته در این حالت عمق میدان کم می شود. در این حالت، نقاط نورانی متحرک به صورت خطی نورانی و کشیده در صفحه حساس عکاسی ثبت می شوند. اما اگر مدت نوردهی افزایش یابد، نویز تصویر نیز زیاد میشود.

مود فیلمبرداری Movie Mode

با این مود علاوه بر عکاسی میتوانید ویدئو هایی زیبا را هم خلق کنید. بعضی از دوربین ها نیز در عین داشتن مود فیلمبرداری خوب، برای آن محدودیت قائل می شوند. مثلا شما می توانید فقط یک کلیپ ۱۵ ثانیه ای ضبط کنید. دقت کنید که صدا نیز همراه فیلم ضبط شود. چون بعضی از مدلها این کار را انجام نمی دهند. اکثر دوربین ها نیز در حین فیلمبرداری به شما امکان استفاده از زوم لنز را نمی دهند و هنگام فیلمبرداری، زوم دوربین ثابت است. ولی بعضی از مدل ها امکان استفاده از زوم را در حین فیلمبرداری می دهند. یکی از امکاناتی که البته در بسیاری از دوربین ها هم وجود دارد، ضبط صدا در هنگام گرفتن عکس است. یعنی هنگامی که دکمه شاتر را میفشارید، چند ثانیه از صدای محیط نیز معمولا با فرمت WAVهمراه عکس ذخیره می شود و یک عکس صدادار برای شما تهیه می کند.

مود های رایج دیگری که طی سال های اخیر در دوربین های دیجیتال به چشم میخورند :

  • Panoramic / Stitch Mode مود پاناروما: این مود در گرفتن عکس های عریض بسیار کاربرداری است و عکس هایواید ، عریض و زیبایی را به صورت خودکار ثبت خواهد کرد.
  • Snow Mode مود برف: در محیط های برفی نور بیشتری را انتقال میدهد.
  • Fireworks Mode مود آتش بازی: فعال سازی این مرد برای نمایش های آتش بازی بسیار زیباست.
  • Kids and Pets Mode مود کودک و حیوانات خانگی: با کمک این حالت میتوانید از کودکان و سوژه های متحرک خود به صورت مهارت انگیزی عکسبرداری کنید. این حالت سرعت شاتر را بالا می برد و افت شاتر را کاهش میدهد.
  • Underwater Mode مود زیر آب: مود زیر آب تنظیمات منحصر به فرد نور دهی خاص خود را دارد.
  • Beach Mode مود ساحل: این مود هم یکی دیگر از حالت های صحنه های روشن است.
  • Indoor Mode مود فضای داخلی: این حالت به تنظیمات سرعت شاتر و تراز سفیدی کمک میکند.

مودهای نیمه اتوماتیک

مود اولویت دیافراگم (A یا AV):

مود اولویت دیافراگم را باید جزو مودهای نیمه اتوماتیک یا نیمه دستی به شمار آورد. با انتخاب این مود، کاربر اندازه دیافراگم را با توجه به شرایط مشخص می کند و دوربین، سایر موارد مانند سرعت شاتر، تراز سفیدی، ایزو و… را به طور اتوماتیک تعیین می کند. بنابراین به این صورت دوربین این اطمینان را به کاربر می دهد که شرایط نوردهی کاملا تنظیم شده و نتیجه نهایی عکس عالی خواهد بود. اولویت یا تقدم دیافراگم در شرایطی که قرار است عمق میدان در عکاسی رعایت شود بیشترین کاربرد را دارد. به طور معمول زمانی که سوژه در حالت ثابت قرار دارد و نیازی به کنترل سرعت شاتر نیست از این مود استفاده می شود. انتخاب عدد بزرگ تر برای دیافراگم به این معناست که دیافراگم کوچکتری انتخاب شده و در نتیجه نور کمتری وارد خواهد شد. از آنجا که دیافراگم به میزان گشودگی لنز در هنگام فشردن شاتر اطلاق می شود از این رو دیافراگم کوچک یعنی اینکه میزان گشودگی لنز کوچک و کم بوده و در نتیجه نور کمی هم به سنسور یا فیلم تابیده خواهد شد. رابطه دیافراگم با عمق میدان یک رابطه معکوس است (اما عدد انتخابی برای دیافراگم با عمق میدان رابطه مستقیمی دارد و عدد بزرگ مساوی عمق میدان بزرگ است) یعنی زمانی که دیافراگم کوچک باشد (عدد بزرگ) عمق میدان بزرگ خواهد بود. هر قدر عمق میدان بزرگتر باشد فضای بیشتری از صحنه در فوکوس قرار خواهد گرفت و دوربین، شاتر با سرعت پایین تری را انتخاب خواهد کرد. پس همانطور که در بخش های بالایی به صورت کامل مطرح گردید: عدد بزرگ برای دیافراگم یعنی دیافراگم کوچک؛ دیافراگم کوچک یعنی عمق میدان بزرگ و این به معنای شاتر با سرعت پایین است. به این ترتیب زمانی که عدد کوچک را انتخاب می کنید دیافراگم بزرگ خواهد بود و به دنبال آن عمق میدان کوچک خواهد شد و دوربین با توجه به این شرایط به طور اتوماتیک شاتر با سرعت بالا را انتخاب خواهد کرد. |

مود اولویت شاتر (S یا TV):

مود اولویت شاتر شباهت زیادی با مود اولویت دیافراگم دارد اما کاربرد آن زمانی است که کاربر تمایل داشته باشد خود، سرعت شاتر را انتخاب و تنظیم سایر موارد را به دوربین محول کند. در این شرایط دوربین به طور اتوماتیک اندازه دیافراگم، عمق میدان، ایزو، تراز سفیدی و… را مشخص خواهد کرد. عکاسی از سوژه های متحرک (مانند وقایع ورزشی) از جمله مواردی هستند که کاربر برای کنترل نتیجه عکس نهایی می تواند سرعت شاتر را انتخاب کند. به دنبال آن سرعت در عکس انعکاس پیدا می کند و به اصطلاح حرکت فریز می شود. برای اینکه سرعت سوژه را بتوان در تصویر به خوبی نشان داد باید از شاتر با سرعت بالا استفاده کرد. نقطه مقابل این قضیه زمانی است که کاربر می خواهد حرکات سوژه را به صورت محو و به اصطلاح بلور نمایش دهد. برای مثال می توان به عکاسی از سوژه هایی مانند آبشار اشاره کرد که در چنین شرایطی از شاتر با سرعت پایین استفاده می شود. یکی دیگر از مواردی که از شاتر با سرعت پایین استفاده می شود زمانی است که نور محیط چندان مساعد نیست. برای اینکه عکس های گرفته شده با این مود از کیفیت خوبی برخوردار باشند توصیه میشود که از سه پایه به منظور جلوگیری از حرکت و لرزش دوربین استفاده شود.

مود برنامه (P):

در بعضی از دوربینهای دیجیتالی علاوه بر مود اتوماتیک، مود برنامه نیز در نظر گرفته شده است اما در برخی دیگر فقط یکی از این دو وجود دارد. با اینکه این دو مود تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر عمل می کنند اما تفاوت هایی میان این دو نیز وجود دارد. مود برنامه باعث میشود کاربر در مقایسه با مود اتوماتیک کنترل بیشتری روی آیتم هایی مانند فلش، تراز سفیدی، ایزو و… داشته باشد.

مودهای کاملا دستی :

همان طور که از نام آن مشخص است با انتخاب دوربین روی این مود، تمام تنظیمات آن از قبیل سرعت شاتر، اندازه دیافراگم، تراز سفیدی، فلش و سایر موارد به عهده عکاس خواهد بود. این مود آزادی عمل کامل را به کاربر می دهد تا با توجه به شرایط، مناسب ترین و بهترین تنظیمات را برای دوربین انتخاب کند.

دقت کنید که مود های مورد استفاده برای عکاسان حرفه ای در مرحله اول M و بعد از آن تقدم شاتر و دیافراگم خواهد بود. چرا که در برخی موارد تنظیم هر سه پارامتر سرعت شاتر ، دیافراگم و ایزو باعث تلف شدن وقت گردیده و سوژه مورد نظر برای عکاسی از دست میرود. به عنوان مثال در عکاسی خبری ، ورزشی ، حیات وحش و … میتوان از مرد های تقدم شاتر و در برخی موارد که در کلاس مطرح گردیده از مود های تقدم دیافراگم استفاده نمود.

تنظیمات دوربین کانن و نیکون
گریپ دوربین چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گفتگو زنده

)
    is typing...

    ما الان آنلاین نیستیم. متن پیام خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید

    ارسال پیام لغو